Vi har lavet en beskrivelse af teknologien bag Plug & Drive's opladere i det følgende.

Destinationsladeres opladningstider: Plug & Drive tilbyder såkaldte destinationsopladere fra europæiske brands, der installeres på virksomhedens egne p-pladser eller  kommunens p-pladser i nærheden af virksomheden. De benytter bilernes AC port, der oplader med maksimalt 22kW i timen. Det er det bedste for bilernes batterier og det giver brugerne den højeste komfort, da de så ikke vil opleve køer og ventetid, som det kendes fra hurtigopladere og andre opladere, som abonnementssælgerne som fx Clever har opstillet. Bilen oplader jo hvor brugerne alligevel skulle langtidsparkere.

En plugin hybrid elbil har typisk et batteri på ca. 10-15 kWt og en AC opladekapacitet på 3,7kW. De kan således oplades på 3-4 timer uanset om det er en 11kW eller 22kW oplader, hvis batteriet er tomt. 

En Tesla med et 100kW batteri med en AC opladekapacitet på 11kW, vil tage ca. 9 timer at oplade, uanset om det er en en 11kW eller 22kW oplader, hvis batteriet er tomt og opladeren kører med maksimal strømtilførsel.

En Audi E-tron med et 95kW batteri med en AC opladekapacitet på 22kW vil tage ca. 8,5 time på en 11kW oplader og 4,3 timer på en 22kW oplader, hvis batteriet er tomt og opladererne kører med maksimal strømtilførsel. 

Plugin hybrid elbilen har derfor brug flere - men kortere - opladniger, mens 100 % elbiler som Tesla og Audi E-tron måske kan klare sig med en ugentlig opladning. Det afhænger naturligvis af kørselsbehovet for ejeren.

Load Balancing: Alle Plug & Drive's opladere indeholder teknologi til ”Load Balancing”. Med det menes at flere sammenkoblede opladere automatisk deles om den strøm, de er indstillet til at dele. Det betyder i kan udnytte den ledige kapacitet i virksomhedens elinstallation på en sikker måde, og i derfor billigere og hurtigere kan etablere jeres egen infrastruktur til opladning. Alle indstillinger foretages i samarbejde med Plug & Drive’s elektrikerne og serviceorganisation og kan naturligvis ændres løbende.

Smart Charging: Som en option er opladerne fra Smappee og EVBox forberedt til "Smart Charging", som er mere avanceret end "Load Balancing". Løsningen nedjusterer nemlig automatisk strømmen til opladeren(ne), når virksomheden primære installationer forbruger mest strøm og omvendt. Med "Smart Charging" er der derfor endnu bedre udnyttelse af kapaciteten og dermed endnu hurtigere opladning af de tilsluttede elbiler. 

Integration af solceller: En anden option er en løsning, hvor opladeren integreres med solceller, således at overskudsproduktion fra solcellerne styres til bilernes batterier i stedet for sælge "overskudsstrøm" til de meget lave priser på det offentlige elnet.

kW kapacitet: En enkelt 22 kW (2 x 16A eller 32A) oplader kan potentielt oplade plugin elbiler med 528kWt i døgnet. Det giver ca. 125 kilometers kørsel i timen en ca. 3.000 kilometer i døgnet (elbiler kører 5,8 km/kWt i gennemsnit), hvis bilerne den oplader har en AC kapacitet på 22kWt. Naturligvis meget mindre med et gennemsnit af den eksisterende danske plugin bestand.

De fleste nye elbiler kan i dag oplade med maksimalt 11kW AC (når det ikke sker med en supercharger i det offentlige ladenet), men den oplader virksomheden køber nu, kan jo også bruges til elbiler du køber 3-5-10år.

Installation: Plug & Drive's elektrikere vil efter aftale benytte et installationskabel, der giver virksomheden den største fleksibilitet på lang sigt, således at en Plug & Drive "Startpakke" kan opgraderes med flere opladere, når og hvis behovet for flere ladepunkter opstår (uden der skal trækkes nyt kabel). Senere opgraderinger kan endda forberedes, således at der fra start opsættes dummy-opladere, der letter senere tilføjelse af flere ladepunkter.

App adgang & management software: Brugeren får typisk afgang til at oplade ved at identificere sig selv via en App og/-eller en såkaldt RFID nøgle eller kort. Er der også installeret en betalingsløsning til gæster, skal gæsten installere app og bruge sit betalingskort for at få adgang. 

Med en serviceaftale er der kontrol og styr på fakturering, fejludbedring, software vedligehold og afrapportering mv. Men vi leverer også løbende regnskab, hvor alle forhold såsom som statens afgiftsrefusion, startomkostninger og løbende omkostninger til opgraderinger og indtægter indgår, således der konstant er styr på hele løsningens udgifts og indtægtsside.

Fysisk størrelse og montering: Skal opladeren stå på virksomhedens egen grund, er der i frit valg til at vælge den oplader i mener passer bedst til placering og montering.

Kommunens krav: Virksomhedens oplader(e) må godt stå på kommunens grund/parkeringspladser, men der typisk nogle krav der skal opfyldes:

Hver af de 98 kommuner i Danmark kan have deres egne individuelle krav, som altid skal afstemmes og godkendes inden installationen. Plug & Drive undersøger det naturligvis for jer, hvis i ønsker det. Og vi vil altid kunne levere opladere, der opfylder kravene og som derfor kan godkendes i din kommune.

På Frederiksberg i København er der krav til den fysiske størrelse og farve og at den valgte oplader skal have en betalingsløsning, så også ikke-registrerede gæster også har adgang til at benytte jeres oplader. Det er naturligvis jer/ejerne, der suverænt bestemmer prisen for alle brugere af jeres opladere. Gæster kan således bidrage med betydelige beløb til finansiering af jeres løsning, da en enkelt 22kW oplader som nævnt tidligere teoretisk kan levere 528kW i døgnet. Frederiksberg Kommune betaler derudover for al skiltning og opstregning af de parkeringspladser, hvor opladeren skal placeres og som reserveres til elbiler. 

Indbygget måler: Når opladeren har indbygget måler, opnår ejeren en række fordele. I Danmark har politikerne vedtaget afgiftsrefusion på frem til 2030. Den udgør 0,88 kr./kWt i 2020 (1,11 kr. inkl. moms for den strøm, der anvendes til opladning af elbiler. Forudsætningen for at få rabatten er at brugeren har en serviceaftale med fx Plug & Drive, der kan opkræve og udbetale afgiftsrefusion til virksomheden. Det forudsætter Plug & Drive kan dokumentere det elbilernes strømforbrug overfor SKAT, hvilket kræver en måler, der er godkendt og dedikeret til opladeren.

Måleren benyttes også til at fordele omkostninger mellem virksomhedens egne biler, medarbejdere og gæster. Det er naturligvis virksomheden selv, der bestemmer hvad strømmen for alle brugere skal koste/kWt, gebyrer mv. Dermed er det brugerne, der helt eller delvist finansierer opladere på sigt.

Med en serviceaftale hos Plug & Drive, kan vi også udføre flere opgaver (såsom analyser, regnskaber mv.) for jer, hvis der er en indbygget måler.

Fastmonteret kabel: Hvis en oplader har et fastmonteret type-2 kabel, vil brugeren opnå en større komfort, da han hurtigt kan tilslutte elbilen til opladeren. Men så kan brugere med elbiler, der benytter et type-1 (ganske få) kabel ikke oplade med kablet.

Vær også opmærksom på at hvis der er både type 1 pg 2 ladestik der skal oplade på en lokation med mange opladere, kan i med fordel mixe opladerne både med og uden fastmonterede kabler.

Kabler giver altså større komfort, men også lidt mindre fleksibilitet. Der er også en tendens til at opladere med kabel, har en lidt mindre oppetid, hvis kablet bliver beskadiget.

Forbindelsen til Internettet: Når en oplader kan benytte et 3G eller 4G kort til internetforbindelsen er virksomheden ikke afhængig af rækkevidde eller et tændt trådløst Wi-Fi net. Altså en dobbeltsikring af internetforbindelsen, som vi kender det fra vores mobiltelefoner. Indbyggede 3G/4G kort giver altså en højere teoretisk oppetid, selv om der er wifi indenfor rækkevidde eller der er lavet en kablet forbindelse.

Konklusion: Plug & Drives konklusion er at de bedste og billigste opladere er dem, med de bedste specifikationer og stor fleksibilitet. Den kræver nemlig ikke dyre elektrikerbesøg og/-eller en ny oplader med bedre specifikation efterhånden som behovene ændrer sig. 

Med en serviceaftale får i derudover styr på økonomien, maksimal oppetid og dermed et problemfrit ejerskab.

I kan bestille det hele her (link) eller kontakte os her (link).

Hold dig opdateret med vores nyhedsbrev